onsdag 28 april 2010

Först inlägget

Shit vad det öser ner.


Det kommer mer sedan, men trycket var stort att jag skulle lämna några snabba kommentarer. Här är de, osorterat. Jag börjar med de goda, glider över mot missarna och jämför i förekommande fall med iPhone.


  • Den är rapp, äntligen svarar den ordentligt på användarens önskemål. Tidigare har det kunnat ta ett par minuter för mig att komma åt min adressbok (som visserligen innehåller ett par tusen kontakter, men ändå). Det mesta har varit plågsamt segt, men så känns det inte alls längre.
  • Multitouch är bra. Den är snabb när man pinchar, och responsen är nästan som jag blivit bortskämd med från iPhone.
  • Integrationen med ”molnet” är helt enkelt outstanding. Det är precis så här man vill att det ska fungera när man byter telefon. Bara att ange sitt konto vid uppstart och sedan finns hela mail, adressbok, kalender, docs etc på plats – givet förstås att du använder Googles tjänster. Integration med Facebook, Twitter och Flickr finns också, men är fortfarande lite rufft i kanterna.
  • Jag är ingen stor fan av  Sense, jag tycker det är för fett och vräkigt, men för den som har annan smak är det säkert en våt dröm. Tidigare har Sense varit enbart en olägenhet som jag fimpat för att få liiite mer prestanda, men här känns det inte i vägen.

  • Både kameran och videokameran har bra specar, men än så länge är jag inte övertygad om kvaliteten. Jag tror det kommer att lösa sig med bättre mjukvara.
  • Att hantera den, rent handgripligen, är en helt annan sak än Hero – som mina händer hatade passionerat. Formfaktorn är trevlig, men fortfarande ogillar jag de fysiska knapparna. Let go, will you?
  • Skärmen är bra. Andra beskriver den som grym och överlägsen, men jag vet inte. Jag är nog lite omskakad av iPad fortfarande, för DÄR snackar vi om en grym skärm. Jag tycker inte Desire är vassare än iPhone, men inte så mycket sämre heller. Däremot renderar den text fulare. Jag skulle inte läsa böcker på Desire, vilket jag däremot regelmässigt gör på iPhone.
  • Det är svagt att det fortfarande inte finns något svenskt tangentbord. Det hävdades i ett samtal att det inte är något problem, press and hold funkar, och den kör ändå med en svensk ordlista. Du kan alltså skriva raksmorgas och det blir räksmörgås. Men på det svarade jag:  ”Jupp, men tumsättningen blir fel. Det är ffa en jäkla skillnad på att fara iväg till ett a när du vill ha ett å eller ä. Jag skriver så mycket på mina båda telefoner att jag behöver så uniformt tangentbord som möjligt.”

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar